Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Premierzy państw bałtyckich dyskutowali o regionalnym rynku LNG

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Januszkiewicz | 2017-09-08 12:30:46
litwa, kraje bałtyckie, gaz lng


W łotewskiej miejscowości Inčukalns spotkali się premierzy 3 państw bałtyckich w celu omówienia możliwości utworzenia wspólnej regionalnej infrastruktury LNG. Wspólnie sformułowany projekt obejmowałby wcześniejsze wykupienie litewskiego statku – terminalu „Independence”, modernizację łotewskich podziemnych magazynów gazu w Inčukalns oraz terminal LNG o małej objętości w estońskim mieście Paldiski. Było to już trzecie spotkanie premierów dot. tego tematu. Zakończyło się ono „zasadniczym porozumieniem, by dalej poruszać się w kwestii regionalnej infrastruktury LNG”. Jednak ostateczna kropka jeszcze nie została postawiona. W ciągu 2 tygodni odpowiednie ministerstwa mają sformułować tekst wniosku do UE w sprawie finansowania projektu ze środków narzędzia „Connecting Europe Facility”. Poza tym trzeba doczekać się ostatecznej decyzji łotewskiego rządu. „Możemy powiedzieć, że negocjacje zakończyły się średnikiem. Jeszcze nie kropką, ale też nie przecinkiem” – oświadczył Deivydas Matulionis, uczestniczący w spotkaniu doradca premiera Litwy. Jednak wynik spotkania nie był takim, jakiego w idealnym wypadku spodziewała się litewska strona. Litwa oczekiwała, że ostatnie spotkanie zakończy się ostateczną decyzją – albo kraje projekty realizują wspólnie, albo osobno. Dyskusje trwają już od 10 lat. W tym okresie zrodził się i upadł pomysł estońsko – fińskiego terminalu „Finngulf”, powstał i uległ zapomnieniu pomysł budowy terminalu „Vopak” w estońskim porcie Muuga, powstał, jednak tak i nie uzyskał rozpędu łotewski projekt „Skulte LNG”. Obecnie w centrum uwagi jest projekt terminalu LNG o małej lub średniej objętości w estońskim Paldiski. W tym samym czasie Finlandia wybudowała i uruchomiła dwa małe terminale importu LNG, natomiast Litwa wybudowała terminal „Independence”, który doprowadził do drastycznego spadku ceny gazu w regionie. Koszty utrzymania tego terminalu spoczywają na barkach przedsiębiorstw i użytkowników z Litwy. Sąsiednie państwa godzą się tylko na pokrywanie kosztów użytkowania terminalu, jednak unijne wsparcie przeznaczone łącznie dla trzech państw bałtyckich, gdyby takie było, zmniejszyłoby obciążenia infrastrukturalne. „Z jednej strony, dla nas ważne jest znalezienie najlepszej formy współpracy z innymi krajami, jednak to powinno opierać się na rynkowej logice. Nie zgadzamy się, by terminal był wspierany przez pieniądze podatników.” - w czerwcu stwierdził Juri Ratas, premier Estonii. Jak ta pozycja zostanie sformułowana w ostatecznym wariancie, na razie nie wiadomo. Do końca też nie wiadomo, czego z tego pakietu projektów energetycznych spodziewa się Łotwa. Jednak jeżeli łotewski rząd zaakceptuje ogólny kierunek, oczekuje się, że szczegóły można będzie uzgodnić w późniejszym terminie. (Verslo žinios, 16.08.2017)