Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



„Orlen Lietuva” podpisał porozumienie z litewskimi kolejami ws. taryf przewozowych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Januszkiewicz | 2017-08-08 08:48:06
litwa, "orlen lietuva", "lietuvos geležinkeliai", porozumienie


Spółka „Orlen Lietuva” (OL) i litewska spółka kolejowa „Lietuvos Geležinkeliai” (LG) podpisały porozumienie dotyczące taryf za przewóz produktów ropopochodnych koleją i wzajemnego zadłużenia za lata 2014 – 2016. Porozumienie przewiduje równy podział wzajemnych roszczeń wynikających ze sporu o stosowanie opłaty infrastrukturalnej. Wypracowano również porozumienie dotyczące wysokości taryf i wzajemnych zobowiązań, które obie strony uznały za konkurencyjne i korzystne biznesowo. Ustalony został także sposób stosowania opłaty infrastrukturalnej. Udział w uroczystości wzięli: premier Litwy Saulius Skvernelis, litewski minister transportu Rokas Masiulis, wicemarszałek Senatu Adam Bielan i dyrektor generalny LG Mantas Bartuška, prezes OL Ireneusz Fąfara i prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński. „OL działa na Litwie od prawie 10 lat. Znaczenie tego przedsiębiorstwa jest niewątpliwe. Zależy nam na pomyślności Orlenu na Litwie. Rząd litewski jest zainteresowany dalszymi inwestycjami tego przedsiębiorstwa" – powiedział premier Litwy Saulius Skvernelis. Wojciech Jasiński, prezes PKN Orlen, poinformował, że porozumienie zapewni obu stronom poczucie stabilności w prowadzeniu dalszej działalności. "Traktujemy naszą obecność na Litwie z dużą odpowiedzialnością" – powiedział. Na pytanie o taryfę za przewóz towarów koleją W. Jasiński odpowiedział: "będzie korzystniej". Nie chciał jednak zdradzić szczegółów, zasłaniając się tajemnicą handlową. Poinformował, że stawki będą konkurencyjne wobec stawek w regionie. Prezes OL Ireneusz Fąfara zapewnił, że podpisanie porozumienia "rozwiązuje problemy logistyczne Orlenu Lietuva". "Mamy stabilną przyszłość, wiemy, co nas czeka, jak będą kształtować się koszty logistyczne w najbliższej przyszłości" – powiedział. Dodał, że obecnie największym wyzwaniem będzie dostosowanie rafinerii w Możejkach do unijnych wymogów środowiskowych. "To realizujemy we współpracy z instytucjami rządowymi. Rząd Litwy odpowiada za wymogi środowiskowe i musi się do nich dostosować. Jesteśmy w stałym kontakcie z tutejszym ministerstwem środowiska" – poinformował Fąfara. Prezes OL zapowiedział też kolejne inwestycje w Możejkach. "Kolejnym wyzwaniem są nowe inwestycje. Jesteśmy w trakcie rozpatrywania kolejnych projektów. Mam nadzieję, że pod koniec tego roku będziemy mogli o nich mówić" - poinformował I. Fąfara. Prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński dodał, że inwestycje, które są analizowane, dotyczą "różnych obszarów". OL od lat płacił za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów. Od 2008 r., gdy zdemontowano 19 km torów w kierunku łotewskiego miasta Renge, OL jest zmuszony do transportu swych produktów dłuższą, liczącą 150 km drogą kolejową. Rozmowy między PKN Orlen, OL a LG w sprawie spornych kwestii toczyły się od lat. W grudniu 2014 r. OL złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw LG, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. Również LG wszczęły postępowania sądowe, w których domagały się od OL zapłaty z tytułu opłat za przewozy kolejowe. Środowe porozumienie nie dotyczy kwestii zdemontowania przez litewskie koleje 19 km odcinka torów pomiędzy Możejkami a łotewskim miastem Renge w 2008 roku. "Sprawa odcinka Renge nie była przedmiotem dyskusji między stronami. Sprawą tą zajmuje się Komisja Europejska. Czekamy na rozstrzygnięcia Komisji i wtedy wrócimy do tematu" – powiedział I. Fąfara. W 2008 r. Grupa Orlen skierowała do Komisji Europejskiej skargę dotyczącą zdemontowania torów przez litewskie koleje. W marcu 2013 r. KE wszczęła przeciwko przewoźnikowi postępowanie. W styczniu 2015 r. pojawiły się informacje, że Komisja wystosowała do litewskiego przewoźnika pismo z zastrzeżeniami w sprawie rozbiórki rozebranego torowiska. (PAP, www.stooq.pl, 28.06.2017)